Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Herkkävatsaisen elämä kuntoon Leenan opeilla

superhyvääKustannusosakeyhtiö Otava lähetti arvioitavaksi ravitsemusterapeutti Leena Putkosen uuden kirjan ”Superhyvää suolistolle! – Herkkävatsaisen elämä kuntoon”. Leena on kirjoittanut mainion kirjan helpottamaan suoliston kummallisuuksista kärsivän elämää. Suosittelen!

Milloin tietää, että vatsa ja suolisto toimivat tarkoituksenmukaisesti? Silloin kun sitä ei tarvitse miettiä, vastaa tähän kysymykseen Leena Putkonen ja perustelee tätä vastaustaan kirjansa sivuilla.

Vatsavaivojen kanssa taistelevalle tämä kirja voi avata uusia mahdollisuuksia, sillä kirjailijalla on omakohtaisia kokemuksia herkkävatsaisuudesta ja on kirjaan koonnut kokemusperäisen tietonsa lisäksi paljon opiskelun myötä tullutta teoriatietoa.

Kirjassa on toki paljon tietoa siitä, mitä herkkävatsaisen pitää syödä ja mitä hänen pitää välttää tunkemasta suuhunsa, mutta ainakin omasta mielestäni kirjan parasta antia ovat ne neuvot miten herkän vatsan saa rauhoittumaan elämäntapojen kautta. Kirjoittaja on vankka FODMAP-uskovainen, jopa hieman häiritsevällä tavalla. Keskityn siksi kirjaa lukemaan vähän tarkemmin elämäntapaohjauksen näkökulmasta ja tarjoan lukijoilleni makupaloja elämäntapaan liittyvästä paikoin oivallisesta ohjeistuksesta.

Reijo Laatikaisen tapaan (Herkän vatsan valinnat – Suolisto kuntoon ruokavaliolla. 126 s. Kirjapaja 2015) Leenakin korostaa tässä vatsakivun laajempaa ymmärrystä. Vatsavaivoihin liittyy usein kivun tunnetta, joka osittain on selitettävissä suolistokaasujen voimakkuudella. Kaasut pingottavat paksusuolta ja kipu syntyy tästä. Mutta näin tapahtuu terveelläkin ja kivun tunne puuttuu.

Erityisesti ärtyvän suolen oireyhtymässä Leena on havaitsevinaan sellaisen ilmiön, että suolisto herkistyy kivulle. Kivunsietokyky alenee ja se tarjoaisi mahdollisen selitysmallin sille miksi herkkävatsainen tuntee kovaa kipua siinä missä vahvavatsainen vain elää porskuttelee eteenpäin. Tämä alentunut kivunsietokyky näkyy myös aivokuvissa. Ne aivoalueet, joissa kipua aistitaan, aktivoituvat, kun keinotekoisesti on aiheutettu kipua koehenkilöiden suolistolle.

Rankimpia kokemuksia herkkävatsaiselle ovat uskomukset, että hän on luulosairas! Monella herkkävatsaisella on ikävänä seuralaisena ahdistuneisuus, hermostuneisuus ja uupumus. Nämä seuralaiset synnyttävät hänessä fyysisiä oireita ja kehossa tuntuu ikävältä. Monella on myös tapana pelätä aina pahinta, mikä lisää hermostuneisuutta entisestään.

Stressi pahentaa vatsaoireita. Tämä ei suinkaan ole mikään uusi asia, mutta stressin vaikutuksesta suoliston toimintaan on saatu paljon uutta tietoa viime aikoina. Stressin aiheuttamat suoranaiset muutokset suolistossa johtuvat pääosin toimintahäiriöistä aivojen ja suoliston hermoston välillä. Sympaattinen hermosto ei käyttäydy kovinkaan myötätuntoisesti kun suolisto ylireagoi. Hälytystila jää päälle ja helvetti on irti!

Ongelmallista on nyky-yhteiskunnassa kun päällä on jatkuva stressitila, joka ei laannukaan noin vain. Fyysinen stressi on muuttunut psyykkiseksi stressiksi. Keskushermosto on jatkuvasti hälytystilassa ja yksi viesteistä saattaa olla: ”Älä sulata ruokaa!” Tämä tietenkin häiritsee suoliston toimintaa. Pistä tähän sitten vielä mukaan stressihormonien aiheuttamat myllerrykset suolistossa, niin eipä ole tiedossa hyvää ennustusta vatsan toiminnan suhteen.

Leena Putkonen korostaa hyvien elämäntapojen merkitystä vatsavaivojen hoidossa. Leena pyytää herkkävatsaista suhtautumaan ilmeneviin oireisiin rennommalla asenteella. Paniikin lietsominen ja kurjassa olossa vellominen ei auta, joten tilalle on otettava lempeämpi suhtautumistapa.

Hyvät vessakäytännöt opitaan kirjassa. Yksi näistä ohjeista on: ”Kun luonto kutsuu, vastaa aina!” Poistu siis tarpeillesi välittömästi sinne pikkuhuoneeseen, jos haluat välttyä ongelmilta. Leenan mukaan on pienempi paha olla poissa 10-15 -minuuttia kuin kärsiä vatsavaivoista loppupäivä. Kirjan lukija oppii myös, että kaikki vessat ovat hyviä vessoja, pytyllä istuminen on voimalaji ja vahinkoihin on syytä varustautua (älä pelästy!). Ikävät peräpukamat käydään myös läpi.

Liike on lääke myös herkkävatsaiselle. Ylipäänsä liikkeellä pysyminen on hyvää vatsan toiminnalle. Leena nostaa esille tutun ilmiön: aivan liikaa tehdään nykyään istumatyötä. Olisi tärkeää tauottaa istumista ja jopa pohtia sitä, onko istumisaikaa mahdollista vähentää. Tutkimusnäyttöä löytyy liikunnan avusta suoliston häiriötiloissa. Liike mm. jouduttaa suolen tyhjentymistä ummetuksessa.

Liikkua voi leppoisastikin, sillä myös matalatempoisesta liikunnasta saa monia terveyshyötyjä. Leena tarjoaa kurkistuksen omaan elämäänsä tällaisen esimerkin avulla:

Oli aika, jolloin ilmavaivani olivat niin pahat, että jouduin valitsemaan ulkoliikunnan. Olin myös väsynyt, kiireinen, stressaantunut ja nukuin aivan liian vähän – kiitos tapani haalia itselleni mm. luottamustehtäviä opiskelijajärjestöissä. Lenkkeily kuitenkin auttoi oireisiin ja jaksamiseen. En suinkaan juossut, vaan kävelin. Niin teen nykyäänkin. Välillä olen harrastanut juoksuakin, mutta kävely sopii mahalleni ja polvilleni paremmin. Nykyisin nostelen jonkin verran puntteja, ja siinä keskivartalotuki on todella tärkeä. Paras saliaika onkin ennen lounasta, jolloin maha ja suolisto ovat selkeästi rauhallisimmillaan. Jos taas menen salille illalla syötyäni jotain sopimatonta päivän aikana ja turvotus pukkaa päälle, on ihan turha yrittää tehdä mitään raskailla painoilla, sillä en kerta kaikkiaan edes tunne keskivartaloani! Silloin lempeämmät lajit, kuten jooga, ovatkin parempi valinta niin keholle kuin mielelle.

Suoliston toiminta vaikuttaa unensaantiin ja siksi onkin tärkeää miettiä mitä pistää suuhunsa tunteina ennen nukkumaanmenoa. Leena pyytää rauhoittamaan mielensä rentoutumalla. Tarjolla on herkkävatsaiselle monenlaisia selviytymiskeinoja, joita netti on pullollaan ja myös tästä kirjasta niitä löytää.

Leena Putkonen käy lyhyesti läpi apteekin ja luontaiskaupan tarjoamat avut suolistovaivoihin. Nämä tilapäiset keinot ovat aika yleisesti tiedossa, joten sivuutan ne nyt arviossani kokonaan, aivan kuten ruokavaliohoidot. Sen sijaan lopetan arvioni nostramalla esille erinomaisen kiinnostavan näkökulman tässä kirjassa: Tietoinen syöminen.

Ruoka kannattaa pureskella huolellisesti ja aterian äärelle kannattaa hakeutua rauhallisin mielin. Ateriaan keskittymistä ja aistimista voi harjoittaa tietoisen syömisen avulla. Silloin tervehdytetään oma suhde ruokaan ja syömiseen sekä nautitaan ruoasta kaikilla aisteilla. Tietoiseen syömiseen liittyvät myös eri nälkätyypit: näkönälkä, tuoksunälkä, makunälkä, mahanälkä, solunälkä, mielen nälkä ja sydännälkä. Eri nälkätyyppien hallitseminen ja ymmärtäminen voi olla hyödyksi.

Mahanälkää on se, että tutkailee kylläisyyttä. On tärkeää varata ruokailulle riittävästi aikaa, jotta ehtii tuntea, milloin on syönyt riittävästi. Tällöin ruokaa ei myöskään ahmi ja pureskele huonosti. Näkönälässä korostuu ruoan aistiminen ja arvostus. Silmien kautta aivot saavat tietää, että kohta on hyvää ruokaa tulossa ja ruoansulatuskanavalla on pian töitä tiedossa. Ruoansulatusentsyymien ja hormonien tuotto käynnistyy etuajassa.

Mielen nälkä on sitä, että uskoo tiedon ohjaavan syömistä. Tästä on sekä hyötyä että haittaa. Hyötyä siitä on sellaisissa tilanteissa kun opimme mitkä ruoka-aineet meille sopivat ja haittaa siitä on silloin jos ajaudumme syömishäiriöiden pariin. Sydännälkä voi olla läsnä vatsavaivoista kärsivän elämässä, sillä kivut, mielialaoireet ja yleinen kyllästyminen ja epätoivo oireiden suhteen voivat johtaa syömiseen tunteiden myllerryksessä. Tunteita voi myös turruttaa ruoalla.

Tuoksunälkää hyödyntämällä voi ruokailusta tehdä varsinaisen seikkailun. Aivan kuten viininmaistelussa – ensin pitää tuoksutella!

Ei hassumpi kirja! Suosittelen!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

0 thoughts on “Herkkävatsaisen elämä kuntoon Leenan opeilla”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.