Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Uskomatonta – tyydyttyneiden rasvojen vaarallisuus on lopullisesti selvitetty

Olin tänään keskustelemassa Terveyden Hävityksen Laitoksessa (THL) maamme johtavien terveysviranomaisten ja -tutkijoiden kanssa siitä missä maa makaa terveyden suhteen.

Harvoin on mahdollisuus jutella häiriöttä professoreiden Erkki Vartianen ja Matti Uusitupa kanssa. Muita kokousvieraita odotellessa muistelimme Erkin kanssa aiempia keskusteluitamme kolesterolista ja tyydyttyneen rasvan roolista terveydessä. Minusta on tosi jännä saada kuulla, että mitään uusia tutkimuksia tuolla rintamalla ei tarvitse ottaa huomioon. ”Kaiken” me jo tiedämme tyydyttyneistä rasvoista. Ne ”kovat” rasvat ovat vaarallisia. Tiedemiehet maailmalla, jotka toista väittävät, ovat yksinkertaisesti väärässä.

On se helppoa tämä ravitsemustiede. Pitää uskoa ravitsemustiedettä THL:n lasien läpi katsottuna. Vaikka kardiologi Aseem Malhotra jotakin inisee tuolla maailmalla, niin Erkki tietää, että tyydyttyneet rasvat tukkivat verisuonemme. Näin on sovittu ja USA:n mallia pitäisi soveltaa Suomessakin: korkeintaan 7 % niitä saa olla ravinnossamme. Minulla niitä on päivittäin ruokavaliossani noin 20% ja se on kuulemma ihan minun yksittäinen asiani (niin kuin onkin!) jos aion itseni sairastuttaa. Suomalaiset pidetään terveinä vähärasvaisilla maitotuotteilla, margariinilla ja vihanneskasoilla. Nyt ja aina, jos Erkki saa päättää.

Matin kanssa tuli juteltua konsensuskokouksen aikana ja varsinkin sitä edeltävänä ajankohtana. Kehuttiin toisiamme kun jaksamme niin reippaasti vanhoinakin liikkua joka päivä ja lupasimme jatkossakin pitää kunnostamme huolta. Edelleenkin Matti pitää itsepintaisesti kiinni siitä, että diabeetikkoja hoidetaan Suomessa hyvin (miksi niitä tulee koko ajan lisää saattaa joku ihmetellä?) ja rasvasta valistetaan oikein THL:ssä. Matti aikoo jatkossakin varoittaa kovista rasvoista, mikään ei ole tuolla rintamalla muuttunut. Ystävyys on säilynyt kaikki nämä vuodet. Siitä iloitsimme Erkin ja Matin kanssa.

Gary Fettke on julistanut kilpailun, jossa Erkki Vartiainen ja Matti Uusitupa varmasti korjaavat voiton kotiin: 10 000 dollarin palkinto sille, joka esittää mekanismin miten tyydyttynyt rasvahappo aiheuttaa sydänsairauksia.

Itse konsensuskokouksessa oli paljon hyvääkin tietoa tarjolla. Kokouksessa oli esillä ihan erinomainen kooste tarttumattomien sairauksien ehkäisemiseksi. Viidessä eri työryhmässä oli päädytty siihen, että 12 keskeistä suositusta valikoitui julkiseen keskusteluun. Suositukset eivät siis vielä ole valmiita (paitsi näkemys rasvoista!), ne saattavat vielä täsmentyä matkan varrella. Tässä ne nyt sitten ovat nykyisessä muodossaan (28.4.2017):

  1. Terveys kaikissa politiikoissa -periaatteen mukaisesti terveys ja hyvinvointi huomioidaan kaikessa
    yhteiskunnan päätöksenteossa ja toiminnassa. Huolehditaan myös lainsäädännön jatkuvasta
    kehittämisestä tarttumattomien sairauksien ehkäisemiseksi.
  2. Sosiaali- ja terveydenhuollossa painopistettä siirretään hoidollisesta lähestymistavasta hyvinvoinnin
    ja terveyden edistämiseen ja sairauksien ehkäisyyn.
  3. Eriarvoisuuden torjuminen aloitetaan odotusaikana, varhaislapsuudessa ja nuoruudessa, ja eri
    toimijoiden välistä yhteistyötä vahvistetaan ylisukupolvisen syrjäytymiskehityksen ehkäisemiseksi.
  4. Sote-uudistuksen yhteydessä kiinnitetään erityistä huomiota siihen, miten terveyden ja
    hyvinvoinnin edistäminen ja sairauksien ehkäisy toteutuvat tulevassa järjestelmässä.
  5. Luodaan sote-uudistuksen yhteydessä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiselle rakenteet, jotka
    tukevat sosiaali- ja terveydenhuollon, kuntien ja kolmannen sekä yksityisen sektorin toimijoiden
    välistä yhteistyötä, varmistavat palveluketjujen toimivuuden ja jatkuvuuden sekä takaavat
    tarpeellisen tiedonkulun eri toimijoiden välillä.
  6. Seurataan ja arvioidaan ehkäisevän työn laatua ja vaikuttavuutta. Määritellään yhtenäiset,
    valtakunnalliset laatukriteerit ja –mittarit sekä seurantajärjestelmät. Kehitetään yhdenmukaisia
    kirjaamiskäytäntöjä ja hyödynnetään rakenteista kirjaamista.
  7. Omaksutaan asiakaslähtöinen toimintatapa sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisessa sekä
    palveluiden kehittämisessä, suunnittelussa ja tuottamisessa.
  8. Edistetään sosiaali- ja terveydenhuollossa hyvinvointi- ja terveysriskien kattavaa tunnistamista,
    varhaista ehkäisyä ja tukea sekä palveluihin ohjaamista. Kohdistetaan ja kohdennetaan palveluita
    erityisryhmille.
  9. Otetaan sosiaali- ja terveydenhuollossa liikunta, terveellinen ravitsemus ja riittävä, laadukas uni
    vahvemmin osaksi keinovalikoimaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä, sairauksien ehkäisyssä
    ja hoidossa sekä kuntoutuksessa.
  10. Panostetaan sosiaali- ja terveydenhuollossa entistä painokkaammin tupakka- ja
    nikotiiniriippuvuuden hoitoon. Tehostetaan alkoholiongelmien ehkäisyä sekä riskikäytön ja
    ongelmien varhaista tunnistamista ja hoitoa kaikissa sosiaali- ja terveydenhuollon
    asiakaskohtaamisissa.
  11. Kiinnitetään huomiota sekundaariprevention käyttämättömiin mahdollisuuksiin sairauksien
    ehkäisyssä.
  12. Kehitetään ja vahvistetaan väestölle, ammattilaisille ja päättäjille suunnattua terveysviestintää ja
    sen vaikuttavuutta.

Poliittisen päätöksenteon tuntien (4 vuotta, eli vaalikausi) törmäämme suureen ongelmaan. Kenen on vastuu, että tällä vaalikaudella tehdyt päätökset siirtyvät konkretiaksi tulevina vuosina? Kokouksessa esitettiin toivomus, että suosituksia toteutettaisiin kaikki yhteiskunnan sektorit huomioiden. Kun tehokkuusmittareita laaditaan seurannan tehostamiseksi niin tuli ehdotus, että potilaat olisivat mukana mittareiden laadinnassa. Tämä olisi aivan erinomainen asia, sillä korkeasti koulutettu ylilääkäri voi olla kapeakatseinen ja vieraantunut todellisuudesta.

Duodecimin sivuilta oli ladattavissa konsensuslausuma PDF-tiedostona. Pyydän tutustumaan siihen. Se on itse asiassa aika hyvä paperi.

Lisää asiaa tulossa, sillä Ari Kaihola oli kokouksessa kaverina ja pyöritteli päätään siihen malliin, ettei ihan kaikki kuultu ollut hänelle mielekästä!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

3 thoughts on “Uskomatonta – tyydyttyneiden rasvojen vaarallisuus on lopullisesti selvitetty”

  1. En lukenut aivan kaikkea mutta mitä ovat ” TARTTUMATTOMAT TAUDIT” Tuntien muutaman tyypin tuosta joukosta voidaan lähiaikoina huomata, että eduskunta vielä tällä vaalikaudella pakotetaan säätämään lakeja rasva-, sokeri- ja suolaverosta nyt ainakin. Kansanterveydestä viis. Jos keskusta tämän sallii… voidaan vain arvailla seuraukset.

    1. Joo, hieman outo termi.

      Tarttumattomat taudit ovat syöpä-, sydän- ja verisuonitaudit, hengityselinsairaudet, diabetes ja mielenterveyden häiriöt.

      1. Mitä tässä sanotaan:
        ”Eriarvoisuuden torjuminen aloitetaan odotusaikana, varhaislapsuudessa ja nuoruudessa, ja eri
        toimijoiden välistä yhteistyötä vahvistetaan ylisukupolvisen syrjäytymiskehityksen ehkäisemiseksi.”
        Tarkoittaako tämä, että varhaislapsuudessa yksilötasolla pyritään kitkemään kaikki erilaisuus?
        Rinnastetaanko erilaisuus syrjäytymiseen vain perustellaanko syrjäytymiskehityksen ”ehkäisyä” eriarvoisuudella?
        Onko erilaisuudesta tullut eriarvoisuuden synonyymi?

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.