Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Oikein hyvä koulutus joulukuussa

ILMOITTAUDU HETI!

Useiden vuosien valmistelutyön jälkeen voimme vihdoin tarjota jotakin aivan ainutlaatuista!

Pyydä lisätietoja (christer.sundqvist@ravintokirja.fi). Mukaan otetaan enintään 20 koulutettavaa.

SAIRAAN HYVÄ TERVEYSKOULUTUS – OPI UUSI HARRASTUS!

Kiinnostaako immuunipuolustuksen vahvistaminen PESHLA:n avulla? Pääkouluttajana on biologi FT Christer Sundqvist ja muut kouluttajat mm. kokemusasiantuntija Antti Oinas ja perinnehoitojen asiantuntijoita.

Kouluttajat antavat osallistujille jotain, mihin turvata vaikeassakin sairaudessa ja jotain konkreettista mitä osallistuja voi toteuttaa jatkossa kotona. Tällaista ei ole ollut tarjolla missään aikaisemmin. Sopii erityisesti sellaiselle, joka haluaa täydentää koululääketieteen tarjoamaa apua sairauteensa perinteisillä, täydentävillä ja vaihtoehtoisilla menetelmillä.

KOULUTUKSIA ELOKUUSSA, LOKAKUUSSA JA JOULUKUUSSA 2019

Tavoite: Opit kivan PESHLA-harrastuksen – terveystietoisen elämäntavan!
Keinot: Positiivisuus, emäksisyys, sokerittomuus, happi, liikunta, apuaineet ja -laitteet.
Ajankohdat: 30.8.-1.9.2019 (ja 25.-27.10.2019 sekä 13.-15.12.2019)

Pääteema elokuussa: Ketogeeninen ruokavalio ja positiivisuus sairauksien hoidossa

Paikka: Vanha Maamies, Jalkalantie 160, Suonenjoki
Maksu: 379,00 euroa (sisältyy ALV, majoitus, ruoka, luennot)
Ilmoittaudu lähettämällä sähköpostia christer.sundqvist@ravintokirja.fi. Saat sähköpostiin lisätietoja ja laskun. Koulutuksen järjestää Christerin Akatemia.

Koulutusviikonloppuja on vuonna 2019 toteutumassa 3 kpl. Koulutusjaksot ovat muuten lähes identtisiä sisällöltään, mutta valitaan joka jaksolle vaihtelevat pääteemat. Ajatuksena on, että osallistuja voisi halutessaan osallistua kaikille koulutusjaksoille ja olisi vaihtelevaa tietoa tarjolla.

25.-27.10.2019 pääteemana on apulaitteet ja -välineet sairauden hoidossa.
13.-15.12.2019 pääteemana on emäksisyys ja hapen rooli sairauksien hoidossa.

Tervetuloa koulutukseen!

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: YKSINKERTAISTA TIETOA KEVYTTUOTTEISTA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 257. ja tämän vuoden 46. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 257
Jakelupäivä maanantaina 11.11.2019

YKSINKERTAISTA TIETOA KEVYTTUOTTEISTA

En käytä kevyttuotteita. En juuri koskaan. Syömäni juustot ovat täysrasvaisia, paras jogurtti on 10 prosenttia rasvaa sisältävä, virvoitusjuomat eivät koskaan ole kevyitä.

En tee niin kiusatakseni itseäni tai muita. Jätän kevyttuotteet pois elämästäni sen takia kun ne eivät toimi siihen mitä varten ne on suunniteltu. Samalla kun kevyttuotteiden kulutus on kasvanut, paino-ongelmat ovat lisääntyneet kaikkialla maailmassa. Miksi?

Olen sen tiedon varassa, että ihminen syö kevyttuotteita enemmän kuin tavallisia ruoka-aineita, jotta tulisi kylläiseksi. Usein kevyttuotteet opettavat vääränlaisen tavan syödä. Lupaus siitä, että ”voit syödä tätä vaikka kuinka paljon, se ei lihota”, ei puhuttele minua lainkaan.

Kevyttuotteista on poistettu rasvaa, mutta se ei tee niistä terveellisiä, sillä rasvan sijaan niissä voi olla jossain epämääräisessä muodossa esimerkiksi lisäaineita ja sokeria. Paljonkin. Ja sitä pidän huonompana ratkaisuna kuin sitä aitoa rasvaa.

Yksi syy kevyttuotteiden välttelyyn on se, että pyrin välttämään jalostettua (prosessoitua) ruokaa, ja kevyttuotteissa on aina jotain keinotekoista, poistettua, lisättyä tai korvattua.

Lopuksi vielä yksi olennainen syy kevyttuotteiden välttelyyni. Ne maistuvat huonommalta.

Saanko sinustakin kevyttuotteiden välttelijän?

………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018 ja 2019 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,

Christer Sundqvist

biologi, FT

Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Turpaduunarin tukijoukot ovat aktiivisia

Kun tämä Turpaduunari -sivusto vapaaehtoisvoimin ja lahjoitusvaroin perustettiin työtäni tukemaan ja jatkamaan, oli aluksi keskeisessä osassa pieni ja piskuinen ”Turpaduunarin tukijoukot”, joka puolessatoista vuodessa on kasvanut merkittäväksi tekijäksi terveystietoisuuden saralla. Tällä hetkellä jäseniä on yli 200 ja monet ovat erittäin aktiivisia.

Turpaduunarin tukijoukot jakaa tietoa mm. suljetussa Facebook -ryhmässä, johon voi halutessaan liittyä. Itse seuraan ryhmän jakamaa terveystietoa ja vilkasta keskustelua. Ajankohtaisia terveysasioita käydään siinä ryhmässä läpi kriittisesti ja asiantuntevasti. Suosittelen ryhmään liittymistä.

Tässä poiminta ajankohtaisista terveysteemoista mitä ryhmässä on käsitelty. Klikkaa linkkejä ja löydä ajankohtaista luettavaa terveystietoisuudesta. Liity ryhmään jos haluat enemmän tietoa ja tarvitset mahdollisuuden jakaa omia löytöjäsi, ideoitasi ja esittää kysymyksiäsi:

  • ET-lehden artikkeli sokerista.
    • Vai että sokeri pullassa on muka tervellisempääkuin limskassa?
    • Just…….ravitsemusterapeuteista voitaisiin luopua, niin ei tulisi niin paljon tällaisia aivopieruja
    • Sokeri on uusi tupakka. Meni varmaan puoli vuosisataa selkeiden tutkimusnäyttöjen jälkeen, että tupakka on erittäin haitallista terveydelle, ennen kuin terveysviranomaiset antoivat periksi tupakkayhtiöiden painostukselle ja luokittelivat tupakan vaaralliseksi. Samaa rataa mennään sokerin suhteen.
  • Tohtori Aseem Malhotran kohtalaisen pitkä haastattelu
  • Sokeritautitutkija sanoo että oikeastaan elimistömme on vielä kivikaudella
    • ……siis kivikautinen sapuska ! ”Me olemme noiden esi-isien suoraa jatkumoa. Kivikautinen geenistömme hamstraa edelleen helposti ylimääräistä”
    • Ja siksi hiilihydraatit, sokeri ja muu mössö on niin pahasta terveelle vanhuudelle kuten kirjassa Tuhon siemenet perustellusti todetaan.
  • Teemu Arina, tuleva biohakkeroinnin seminaari Suvilahdessa johti tämän kiitollisuutta koskevan artikkelin jäljille.
    • Mainitsen varovasti yhden tapahtuman tukijoista ihan vain tiedoksi.
  • Hyvin luotettava (??) tutkimus siitä, ettei hiirien kannata jättää aterioita väliin
    • 5 päivää hiirelle on kuin x päivää ihmiselle (ehkä 50?). Kalorien rajoittaminen puoleen normaalista pitkällä aikavälillä saa aikaan samanlaisia ongelmia myös ihmiselle (Ancel Keysin nälkiinnyttämistutkimukset). Kun tähän vielä lisätään se, että koehiiriä syötettiin päiväsaikaa – sama jos ihmiset pakotettaisiin syömään vain öisin – niin ei ole ihmekään, että metabolia vinksahtaa. Ja normaalisti kasvisravintoa käyttäville hiirille syötettiin runsasrasvaista ravintoa.No, onneksi en ole hiiri enkä harrasta pitkiä kalorien rajoittamisia: 36h pätkäpaasto päättyi juuri tänä aamuna. Sillä ei ole ihmiselle – eikä hiirille – metaboliaa hidastavaa vaikutusta. Ainakin ihmiselle päinvastoin.

      Mice are nocturnal feeders and consume most of their calories during the dark phase. When mice consume food only during light hours, there is a “disconnect between the light-entrained rhythms and the food-entrained rhythms”. This disconnect may explain why mice consuming a high fat diet only during the light period gained more weight than mice fed only during the dark period. Thus, disrupted circadian timekeeping may have played a role in the adverse metabolic consequences observed in Restricted mice.

  • Norja ei kahlaa yhtä syvällä statiinisuossa kuin Suomi.
    • Edellisessä paikassa kellään ei ollut statiineja ja täällä nykyisessä ainoalta statiinit lopetettiin, kun lääkäri on sitä mieltä ettei niistä ole mitään hyötyä
    • Suomessahan statiineja ei lopeteta. Hoitosuositus on, että ”kerran aloitettua statiinilääkitystä ei lopeteta.” Eli syödään aina hautaan asti.
    • Suomessa, kun lääkärille mainitsee sanat statiinit ja Norja, tapahtuu välitön istuma-asennon korjaus ja auktoriteettipuhe alkaa. Mulle on oikein papereihinkin kirjattu sinne kuulumattomia kommenteja asiasta. Reseptikin kirjoitettiin vaikka ilmoitin etten tule käyttämään. Vuoden se siellä eReseptinä roikkuu….. Voi Holhousyhteiskuntaa ja aivopesua
    • Ihmiselle 60 v.jolla kolet 5,2 suorastaan pakotettiin alkaan statiinilääkitys,kun sydänvikakin on.Ei ole alkanut,kun lenkkikaverilta menny kävelykyky noiden alottamisen jälkeen.
  • Mahdetaanko nyt puhua puutaheinää?! (Flora)
  • Miksi tutkijat eivät voi kertoa esim. näin: ”tyydyttymättömät rasvat ovat elintärkeitä syövän elinvoimaisuudelle, mutta tyydyttyneet rasvat saavat syövän pysähtymään” – sitähän tuo käytännössä tarkoittaa. Yksi naula lisää niin terveellisten kasvirasvojen arkkuun…
    • Our data suggest that for cancer cells, which exhibit dysregulated mTORC1, serum lipids are an important source of unsaturated fatty acids under low O2 conditions. In agreement with this, we could restore the viability of Tsc2−/−, p53−/− MEFs with the addition of unsaturated (at least one double bond) but not saturated (no double bonds) fatty acids.
    • Kirjoitapa Christer artikkeli/ kirja, mitä nykytietee valossa tiedetään ravinnon vaikutuksesta syöpään, eli ns syövän parannus-ruokavalio. Sulla varmaan tulisi nämä tiedost suoraan hihasta.
    • Aika vaativa tehtävä, mutta on kyllä käynyt omassakin mielessä tuollainen.
  • Täytyy ihmetellä, millä perusteella tuo Groop on kansainvälisesti palkittu.
    • Lienee lääketehtaiden junailemia rahoja, ainakin puheista päätellen. Lähes ainoa ohje T2-diabeteksen elintapahoitoon on syö vähemmän, liiku enemmän. Ero Jason Fungiin on kuin yöllä ja päivällä.
  • Miten se on niin vaikeaa?
    • Jos on sama määrä vaikka jauhelihaa 4% ja 23%, niin ei niiden erotus voi ilmaa olla? Kuitenkin sillä näyttää olevan suuri merkitys, mitä se ruoka maksaa, mutta ilmeisesti sillä ei enää ole väliä, vaikka se olisikin puolet vettä tms?
    • kannattaa valita laatua…….vettä saa muutamalla eurolla kuutiokaupalla, ei siitä kannata lihassa maksaa
  • Voihan… ?! Nyt tulee jo sellaista tutkimusdataa, että ei vielä muutama vuosi sitten olisi voinut kuvitellakaan!
    • Kyse ei ole mistään 7-country studysta, vaan 42 eurooppalaisen maan tutkimuksesta. Aivan kerettiläistä, sanoisi Fogelholm:
      The most significant dietary correlate of LOW CVD risk was high total fat and animal protein consumption.”
      ”The major correlate of high CVD risk was the proportion of energy from carbohydrates and alcohol, or from potato and cereal carbohydrates.”
      ja sitten päätelmä koko tutkimuksesta:
      Conclusion: Our results do not support the association between CVDs and saturated fat, which is still contained in official dietary guidelines. Instead, they agree with data accumulated from recent studies that link CVD risk with the high glycaemic index/load of carbohydrate-based diets. In the absence of any scientific evidence connecting saturated fat with CVDs, these findings show that current dietary recommendations regarding CVDs should be seriously reconsidered.
    • Todella mielenkiintoinen tutkimus (ja odotettu)
    • ….ja sitten odotellaan kommentteja Suomen ”asiantuntijoilta”…….
    • En kyllä pidättäis hengitystä tuota odotellessa…
    • Kysymys on vaan miten fogeli ja Ursula dissaavat tämänkin

Tällaista menoa tukijoukoissa näin lokakuun alussa! Tervetuloa!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2019 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.