Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Tee muutos elämääsi

Kirjoittaja Christer Sundqvist

Elämäntaito-oppaita on runsaasti markkinoilla. Elämänmyönteinen juontaja, toimittaja ja hyvinvointivalmentaja Piia Koriseva on laatinut elämäntapamuutoksiin tähtäävän kirjan pirteäksi lisäksi tähän tarjontaan.

Paksu kirja

Kun kirjan ottaa käteen huomaa, että Gummerus on vähän yli 400 sivua pakannut todella jykevään pakettiin. Kovakantinen kirja kestää kovaakin kulutusta. Tarkoitus on kulkea yksi vuosi Piian seurassa. Vuoden jokaisena päivänä Piia on lukijan tukena. Yksinkertainen konsepti, joka kaiken lisäksi vielä taitaa toimiakin. Vaikka kyseessä on pitkälti Piian oma muutos parempaan oloon ja elämään, lukijan on helppo asettua Piian rooliin.

Kirja on paksu sen takia koska se perustuu kaikkeen, mitä Piia on vuosien saatossa oppinut. Kirja etenee varsin rauhalliseen tahtiin kohti terveellisempiä elämäntapoja. Muutoksia tehdään kirjailijan kanssa yhdessä pala palalta. Ohjeta tai neuvoja riittää vuoden jokaiselle päivälle ja ne eivät tunnu väkisin tehdyiltä. Tässä todellakin tarjotaan yksinkertaisia tekstejä, joissa opetellaan syömään terveellisemmin, nauttimaan liikunnasta ja perehdytään muihinkin terveyttä edistäviin elämäntapoihin, kuten riittävään uneen.

Omien vahvuuksien pohdintaa

Kirjassa tulee monesti vastaan omien vahvuuksien pohdintaa. Tämä on minusta oivallinen juttu, sillä heikkouksista muistuttelu vie tahdonvoimaa. Oman hyvinvointinsa kuulosteluun sopii paremmin myönteinen, itsensä hyväksyvä lähestymistapa. Otetaan yksi esimerkki tästä seikasta:

84. päivänä lukija saa eteensä mm. tämän:

”Huomaa joka päivä positiivisia asioita matkaltasi. Älä jää kiinni heikkouksiin vaan voimista vahvuuksiasi. Kehu itseäsi ja ole itsellesi armollinen. Vaikka vastaan tulee varmasti päiviä, jolloin asiat tökkivät, älä lyö hanskoja tiskiin, vaan kurkista ensimmäistä päivää ja motivoi itseäsi sillä, miten pitkälle olet jo päässyt.”

Terveellinen ravitsemus

Kirjassa tulee vastaan päivä, jolloin pohditaan erityisesti ruoan terveellisyyttä. Mitä Piia opettaa?

”Olen sitä mieltä, että ”poppakonsteja” ei tarvita, vaan monipuolinen perusruoka riittää. Paljon kasviksia, laadukkaat raaka-aineet ja monipuolinen ruokavalio on kaiken perusta. Muista pyrkiä korvaamaan valkoisia viljoja täysjyvätuotteilla mahdollisuuksien mukaan. Koeta tarkkailla perheesi ruokailutottumuksia kriittisesti. Älä kuitenkaan tuomitse, vaan paranna tapoja pala palalta! Maltti on valttia tässä projektissa. Muista myös, ettei terveellisen ruoan todellakaan tarvitse olla mautonta. Käytä mausteita rohkeasti, testaa yrttejä, tutki ruokakirjoja ja -blogeja. Usein jämähdämme ruokailussa tuttuihin resepteihin. Ota yksi päivä viikossa, jolloin kokeilet uutta ohjetta. Voin vaikka vannoa, että pian löydät uuden herkun arkeesi. Aloita testailu vaikkapa sahramilla maustetusta kalakeitosta!”

Sahramilla maustettu kalakeitto menee ainakin minulla kokeiluun! Resepti vaikuttaa houkuttelevalta kermoineen ja mausteineen kaikkineen.

Liikuntaohjeistus

Muiden hyvinvointivalmentajien tapaan Piia korostaa monipuolisuutta liikunnassa. On arkiliikuntaa, voimatreeniä, hiittiä, sauvakävelyä, hölkkää, pyöräilyä, uintia, soutua, ylipäänsä eri liikuntalajeja. Omalle tehtävälistalleni menee tämä:

”138. Hieronta
Olet lisännyt huomattavasti liikuntaa ja se vaikuttaa tietenkin lihaksistoosi. On aika keskittyä kehonhuoltoon. Ei ole lainkaan huono ajatus varata nyt aika hierojalle. Hierontamuotoja on vaikka kuinka monta. On täysin mielipideasia, millaisella hierojalla haluat käydä. Pääasia on, että saat rentoutettua sekä mielen että kehon. Hyvä hieroja osaa avata jännitykset ja pehmentää lihaksesi. Kun olet käynyt hierojalla, huomaat vaikutuksen varmasti jo seuraavana liikuntapäivänä. Kehonhuolto valitettavasti kovin usein unohdetaan ja se muistetaan vasta, kun joku kohta kehosta on vahingoittunut. Huollathan siis hyväkuntoista kehoasi niin, että se jaksaa koko muutosprosessin.”

Lepo ja uni

Piia muistuttaa oikeaoppisesti levon merkityksestä. Onnellisesti itsekäs saa olla tämän asian suhteen! Piia kehottaa viettämään ansaittua lepopäivää. Silloin annetaan keholle aikaa palautua rauhassa. Kuunnellaan miltä keho tuntuu. Mikäli keho on väsynyt, Piia kehottaa oikeaoppisesti jättämään treenit väliin. Jos virtaa sen sijaan riittää, annetaan mennä täysillä eteenpäin.

Kirjaan on painettu tuntemattoman viisas lausahdus:

”Mitähän jos eläisit elämäsi varmana siitä, ettet enää välitä mitä muut haluavat sinulta, vaan että oman sisimpäsi toiveet olisivat tärkeimpänä käyttövoimanasi?”

Tässä ollaan oikeilla jäljillä. Kirjan viitoittamaa matkaa tehdään vain itsensä vuoksi. On sinun vuorosi loistaa ja olla onnellisen itsekäs. Se ei tarkoita, ettet välittäisi toisista, vaan että uskallat pitää arvokkaana myös itseäsi, Piia muistuttaa. Kun pitää huolta itsestään, on helpompi välittää toisistakin.

Lopuksi

Lopuksi Piia kertoo tämän:

”Oma elämäntapamuutokseni tapahtui sairauden ja pitkän kuntoutusjakson jälkeen. En halunnut enää palata entiseen. En ollut onnellinen. Matka itseeni on vielä kesken, aivan niin kuin sinunkin matkasi. Tässä vaiheessa lienee meidän molempien aika myöntää, että emme koskaan pääse perille – onneksi. Elämäntapamuutos on koko elämän mittainen matka. Se on jatkuvaa oppimista ja jatkuvaa kompastelemista sekä oman pienuutensa huomaamista… mutta mukaan mahtuu paljon onnen ja ilon hetkiä. Palaa päiväkirjaasi aina kun tuntuu siltä, että tarvitset motivaatiota. Älä pelkää pettymyksiä, vaan opi niistä. Tiedosta oma inhimillisyytesi ja erehtyväisyytesi ja kysy rohkeasti apua muilta, kun sitä tarvitset.”

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

terveysohjeet sinullekin

1 thought on “Tee muutos elämääsi”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.