Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: LEPO VAI LIIKE?

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 295. ja tämän vuoden 32. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 295
Jakelupäivä maanantaina 3.8.2020

LEPO VAI LIIKE?

Kehoamme hallitsee kaksi hermoverkostoa sen mukaan pitääkö meidän levätä tai liikkua, rentoutua tai stressata. Tässä terveysohjeeni tilaajille tutkittua täsmätietoa siitä asiasta.

Kehomme autonomisia (tiedostamattomia, tahdosta riippumattomia) toimintoja ohjaavat keskushermoston alkeellisimmat osat, eli selkäydin ja aivorunko. Nämä hermoston osat käyttävät kahta erillistä hermoverkostoa kehomme toimintaan sen mukaan pitääkö meidän stressata vai rentoutua, levätä vai liikkua.

Näitä kahta autonomista hermostoamme kutsutaan nimillä sympaattinen ja parasympaattinen hermosto. Yhdessä nämä muodostavat tavattoman mielenkiintoisen kehoamme hallitsevan, useimmiten täysin huomaamattoman hallintajärjestelmän.

Kehomme herättäminen toimintaan on sympaattisen hermoston tehtävä. Se on päällä sen aikaa kuin sille on tarvetta (stressitilanne, pakoreaktio, fyysinen ja henkinen ponnistus). Sen jälkeen parasympaattinen hermosto alkaa toimia ja kumoaa sympaattisen hermoston vaikutuksia ja kehomme palaa rentoutuneeseen tilaan.

Sympaattinen hermosto aktivoituu esimerkiksi nostamalla sykettä, jotta lisää verta saadaan keuhkoihin ja happea lihaksiin. Maksa vapauttaa glykogeenivarastostaan glukoosia lisäenergiaksi. Ruoansulatus hidastuu koska verta tarvitaan enemmän muualla kehossa. Ääri-ilmiönä esiintyy voimakkaassa pelkotilassa, että oksennamme mahalaukun tyhjäksi. Täydellä mahalla on vaikeampi juosta karkuun.

Parasympaattinen hermosto rentouttaa hengitystiet ja keuhkot palaavat normaaliin kokoon. Verisuonet, jotka äsken kuljettivat kiivaasti verta lihaksiin, supistuvat ja verta riittää nyt tasaisemmin ympäri kehoamme. Syke palautuu lähelle lepotasoa ja maksa alkaa taas varastoida sokerienergiaa seuraavaa uhkatilannetta tai paastojaksoa varten. Koska stressi on poistunut, ruoansulatus herää taas henkiin. Vatsan kurinaa voi kuulla.

Ongelmia syntyy silloin kun sympaattinen hermosto ”jää päälle”. Stressitila ei poistukaan, vaan jää päälle. Jäämmekin kuluttamaan turhaan voimavarojamme, vaikka meidän pitäisi päästä jo lepäämään. Pitkään jatkuessaan tällainen olotila sairastuttaa meidät. ”Loppuunpalaminen” (burn-out) on seuraus siitä, että jäädään sympaattisen hermoston ”vangiksi” pitkiksi ajoiksi. Burn-outia voidaan hoitaa, mutta se on usein pitkiä toipumisjaksoja edellyttävä epämiellyttävä olotila.

Lopuksi kevennys. Onko sinulla joskus ollut ”perhosia vatsassa” ennen esiintymistilannetta, haastattelua tai muuta vastaavaa? Tiede tarjoaa tähänkin selityksen.

Perhoset vatsassa johtuvat siitä syystä, että sympaattinen hermosto vähentää veren virtausta mahaan. Maha valmistautuu vaaratilanteeseen. Mahassa on tiheä hermoverkosto, joka viestittää eteenpäin hermostuneita, lepattavia tunteita. Jotkut tuntevat tämän pahoinvointina tai kihelmöivänä tunteena mahalaukun ympärillä.

Nyt tiedämme tämän asian alkeet.

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Oikeus tehdä työtä ympäristössä, joka ei saastuta ja sairastuta

Meillä on Suomessa runsaasti rakennuksia, joissa on paljon saastetta, joka sairastuttaa siellä olevat ihmiset, vauvasta vaariin, työntekijöitä, asukkaita, päivähoidossa ja koulussa olevia. Joillain paikkakunnilla asiat ovat jo hoidossa, ja esimerkiksi hometta sisältäviä kohteita uudistetaan ja puretaan asianmukaisesti ottaen huomioon Suomen lainsäädännön. Silti löytyy myös tahoja, jotka eivät ole vastuullisia kohteidensa remontista, vaan altistavat työntekijänsä ja kohteissa vierailevat, vaikka tiedossa olisi vakava mahdollinen ongelma.

Usein nämä ongelmat ovat naisvaltaisilla aloilla, joissa vallitsee pelon ilmapiiri. Se on kuin luonnonlaki, naisilta ei odoteta toimintaa, vaan voidaan hieman vihjailla, mitä sitten voi tapahtua. Ongelma kumpuaa yhteiskunnan rakenteista. Niin kauan kuin vanhat rakenteet on voimassa, niin kauan kärsitään. Naisvaltaisilla aloilla on töissä perheenäitejä, tyttäriä, vaimoja, tätejä, mummoja, lapsia – ja silti tämä ei pelkästään koske naisia vaan myös heidän läheisiään.

Niin kauan kuin valta on miesten käsissä, sille ei haluta tehdä mitään. Naiset eivät tiedä riittävästi oikeuksistaan, ja eivät välttämättä kerro työpaikkansa ongelmista edes kotona. Heillä ei ehkä ole voimia puuttua asioihin, tämä yhteiskunta on tehnyt elämästä suorittamisen. Asiat vaan mutkistuvat ja pahenevat ajan kanssa, jos ongelmiin ei puututa. Naiset eivät vaihda helposti myöskään työpaikkaa niin kuin miehet, jotkat nostavat kytkintä, jos asiat eivät muutu. Tämä siis yksi näkökulma.

Se, miten jokainen voi omalla työpaikallaan vaikuttaa asioihin, on tuoda ongelma näkyväksi. Ja jos se ei riitä, niin se tuodaan julkisuuteen. Se on uusi yhteisöllinen tapa toimia. Laki on tässä takana, ja siksi meillä on lakeja, joita pitäisi noudattaa. Työyhteisön pitäisi pitää huolta työntekijöidensä kokonaisvaltaisesta terveydestä, fyysisesestä, henkisestä ja psyykkisestä.

Otetaan yksi esimerkki. Kuinka paljon me hengitämme ilmaa, jota emme voi valita, ja joka on täynnä terveydelle haitallisia aineita? Kuinka paljon esimerkiksi remonttikohteissa on aineita, joita pitäisi käsitellä alipainetilassa ja äärimmäisen suojatuissa työasuissa? Jos saastunutta ilmaa hengittää tunnista toiseen, päivästä toiseen, viikosta toiseen, on selvää että altistus voimistuu kerta kerran jälkeen, eikä siitä kukaan voi toipua yhden tai kahden vapaapäivän aikana.

Esimekiksi asbesti aiheuttaa mm. astmaa, keuhkoahtaumaa ja syöpää, se altistaa kaikille hengitystie-elinten tulehduksille. Se aine jää kehoon, se on siellä lopunelämän ajan. Pienikin altistus on terveydelle vaarallinen. (Lähde: http://www.hengitysliitto.fi/fi/search/node/asbesti)

Homekohteissa yleisimmät altistuksesta seuraavat oireet ovat päänsärky, erilaiset kivut, nenäverenvuoto, kuumeilu, yskä, muistihäiriöt, masennus, mielialan vaihtelut, unihäiriöt, ahdistuneisuus, krooninen väsymys, huimaus/pyörrytys ja joissain tapauksissa sairaskohtaukset. Pitkäaikainen altistuminen sisäilman toksiineja tuottaville homeille voi johtaa mm. allergioihin, astmaan, yliherkistymisiin ja limakalvojen ärsyyntymiseen. (Lue: http://homepakolaiset.fi/tutkimustietoa_the_validity.html)

Kuinka paljon työyhteisössä saa kokea paineita se, joka ensimmäisenä sairastuu? Hän, joka on herkkä ja keho reagoi nopeasti. Luulosairas ja laiska, aina sairaslomalla saa helposti tittelin Saikku-työntekijä. Se kasvattaa pelkoa, että uskaltaako sitä enää edes sairastaa, ja pitäisikö sitä mennä kuitenkin töihin.

Ja jos lääkärikään ei ota oireita ja tilannetta vakavasti, niin silloin alkaa henkinen ja psyykkinen puoli romahtaa, ja se vaikuttaa ilmapiiriin sairastuneen lähellä merkittävästi. Silloin vaikutus ylettyy jo ulkopuolelle työyhteisöä, joka täyttää samalla kiusaamisen tunnusmerkit jatkuvalla utelulla sairastuneen olotilasta.

computer-582045_oikeustehdatyota_1920x880Työsuojelulain mukaan jokaisella työntekijällä on oikeus tehdä työtä ympäristössä, joka ei saastuta ja sairastuta. Tämä on taattu työsuojelulaissa, joka löytyy osoitteessa: http://www.tyosuojelu.fi/fi/saannokset-voimassaolevat

Työturvallisuusrikoksesta joutuu vastuuseen, siitä seuraa yhteisösakko ja jopa vankeusrangaistus, mikäli toiminta tuomitaan törkeäksi tuomioistuimessa. Ja uhrit voivat saavat korvauksia, mikäli oikeudessa niin määrätään.

Oikeus voi määrätä vahingon aiheuttaneen tahon maksamaan korvauksia vahinkoa kärsineille.

girl-429017_uskalla_antaa_aanesi_1920x880Jos sinusta tuntuu, että sinun oikeuksiasi on loukattu, ja ettei sinun työturvallisuuttasi huomioida niin kuin lakikin vaatii, jos sinusta tuntuu, ettet sinä pysty asiolle yksin tekemään mitään, niin uskalla antaa äänesi kuulua. Vain sillä tavalla asioihin tulee muutos, jonkun on otettava se ensimmäin askel, se ratkaiseva.

Lue tästä muita Piken kirjoituksia!

pike_hilakariPike Hilakari

Espoolainen kirjoittaja, toimittaja, äiti.

Tunteellinen älykkö, joka herkästi huomioi ja tunnistaa muutokset ja sen tarpeen niin ympäristössä, lähipiirissä kuin myös itsessään.
Hyvin taipuvainen analysoimaan, pähkäilemään, pohtimaan, selvittämään ja tutkimaan asioita, valmis oppimaan kuulemastaan ja kokemastaan tuottaen herättävää tekstiä kulloinkin pinnalla olevasta aiheesta. Ehdottoman oikeudenmukainen, uskaliaskin kyseenalaistaessaan jämähtäneitä toimintatapoja.

”Jos yksikin ihminen saa avun tekstieni kautta tai toimintatavastani, olen kiitollinen onnistuja.”

0 thoughts on “Oikeus tehdä työtä ympäristössä, joka ei saastuta ja sairastuta”

  1. Todella ihana blogi sinulla 🙂 löysin sattumalta ja ehdottomasti jään seuraamaan jatkossa 🙂

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.