Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Jani Lakasen mietteitä

Suunnistaja Jani Lakaselta on äskettäin ilmestynyt kirja ”Polkuni mestariksi – Elän kuten opetan” (Fitra, 2017). Kaiken kaikkiaan Lakanen on menestynyt aikuisten suunnistuksessa huomattavan hyvin. MM-kisoista 2 kultaa, 5 hopeaa ja 1 pronssi. EM-kisoista 2 kultaa. Maailmancupissa kokonaiskilpailun voitto v. 2000, 4. sija v. 2005, 5. sija v. 2002 ja 2006. SM-kisoista 21 kultaa, (joista 9 viestikultaa), 5 hopeaa, 11 pronssia. Jukolan viestin voitto v. 2016 Lappeenrannassa. Jotain Lakanen tekee oikein!

Tässä muutamia ajatuksia kirjan sisällöstä ja pikkuisen editoimiani maailmanmestarin mietteitä itsekullekin kokeiltavaksi.

Henkisesti vahva taistelija Lakanen

Läpi kirjan kulkee viesti siitä, että Jani Lakanen uskoo Korkeampaan Voimaan, joka viitoittaa hänen elämänpolkuaan. Janilla ei ole ollut kovin helppoa elämässä, mutta hän on onnistunut kääntämään vaikeudet voitoksi.

Janin sanoin ilmaistuna: ”Olemme meitä suurempien energioiden johdatuksessa ja ohjauksessa. Vapaa tahtomme mahdollistaa oman valintamme niin hyvässä kuin pahassa sekä meille että muille. Voimme aina valita hyvän, Rakkauden energian, joka mahdollistaa sisimpämme puhtaan ja tietoisuutemme kirkkaan, täyteläisen, kokemuksellisen ja yksilöllisen elämämme. Elämän tarkoitus on jatkuva muutos ja kehitys – kasvaminen viisaudessa kohti laajempaa tietoisuutta. Täydellistä viisastumista tai valaistumista en odota tässä elämässä, vaan matkan jatkumista niin kauan kuin päämäärä vaatii.”

Kyseessä on lahjakas urheilija, joka on osannut optimoida harjoittelun huipputasolla ja mielen sekä kehon rentouden. Harjoittelun määrissä tai tehoissa Jani taatusti häviää monelle huippu-urheilijalle, mutta tässä onkin se syvällinen viisaus. Ihan ”tavallisilla” harjoitusmäärillä voi päästä sellaisiin huippusuorituksiin, joihin Jani on pystynyt. Kaikesta huolimatta hän on aina treenannut tavattoman hyvin päästäkseen unelmiinsa urheilijana. Tästä syystä kirja kuuluu jokaisen huippu-urheilijan kirjahyllyyn. On nautinto lukea huippu-urheilijan arjesta. Moni asia tehdään oikein!

Omaa polkuaan etsiessään Janille muodostui harjoittelusta, ravinnosta ja levosta muutamaksi vuodeksi lähes täysin hänen elämänsä sisältö. Hän pyrki äärimmäiseen terveyteen. Hän pyrki ymmärtämään sitä tietoa mitä hän ahmi sisäänsä. Mielestäni tämä on prosessi, jonka jokaisen huipulle pyrkivän urheilijan on ymmärrettävä!

Esimerkiksi kun hän aloitti karkkilakkonsa, hän valoi itseensä uskoa, että se tekee hänelle ja terveydelleen hyvää ja palvelee siten tavoitetta tulla maailman parhaaksi suunnistajaksi. Pala palalta ymmärrys lisääntyi. Karkkilakossa oli kyse enemmänkin suhtautumisesta, asenteesta, kuin itse siitä karkkijutusta. Tietynlainen pakkomielle ja absolutismi karkkilakon, kuten muidenkin terveysasioiden suhteen, alkoi muuttua ymmärrykseksi valintojen tärkeydestä. Jani ei ollut syömättä karkkia pelkästään siksi, että olisi parempi urheilija, vaan siksi, että hän karkkilakon aikana tunsi olevansa parempi ihminen, tunsi elävänsä täydemmin.

Vähitellen Jani alkoi nähdä urheilun henkisen kasvun välineenä ja se lisäsi hänen rohkeuttaan heittäytyä entistä vahvemmin urheilun vietäväksi. Tajusitko?

Ja nyt niihin lupaamiini Janin mietteisiin:

Arvosta elämääsi ja työntekoa

Elämän ja työnteon arvostaminen mahdollistavat oman elämän ja töiden kokemisen merkityksellisenä ja mielekkäänä. Se, kuinka paljon arvostaa elämäänsä ja töitään, kertoo sinun tahdostasi elää hyvä ja tasapainoinen elämä.

Nykyisessä elämänmenossa on usein liian tärkeää olla näennäisen tehokas ja saada aikaiseksi paljon. Se tarkoittaa valveillaoloajan maksimaalista hyödyntämistä johonkin tärkeään tekemiseen. Jos opit käyttämään päiväsi tehokkaasta ajasta 15–30 minuuttia rentoutumiseen makuuasennossa, silloin kehosi kiittää ja olet tasapainoisempi. Todennäköisesti saat myös enemmän hyödyllistä aikaan, kuin jos pyrkisit rentoutumiseen käyttämäsi puolituntisen tekemään jotain muuta.

Toiminta ja työ antavat elämällesi joko paljon merkitystä ja sisältöä tai ne voivat olla sinulle velvollisuus ja rasite, joka on vain hoidettava. Jokaisella on tehtävänsä ja paikkansa tässä maailmassa. Sinun on itse löydettävä tehtäväsi ja annettava toiminnallesi arvostus. Parhaimmillaan toiminta on kuin lääke, joka antaa elämällesi tarkoituksen ja elät tasapainoisesti.

Säännöllinen heräämisaika ja unirytmi

Säännöllinen heräämisaika aamulla ohjaa sinua menemään luonnolliseen aikaan nukkumaan. Näin pääset säännölliseen unirytmiin ja nukut laadukasta unta. Mitä paremmin eli syvemmin nukut, sitä levänneempi ja tasapainoisempi sinä olet. Pyri siihen, että mahdollisimman usein nukut silloin, kun uni tuntuu tulevan. Rytmitä päivääsi luonnollisen levon kautta. Kahvin voimalla valvominen on haitaksi unirytmillesi.

Sinun kokemuksesi hyvin nukkumisesta on tärkeää ja auttaa sinua tasapainoon. Vaikka olisit nukkunut syvää unta riittävästi, mutta olet mielestäsi nukkunut huonosti tai liian vähän, tunnet olosi väsyneeksi. Muista myös, että liika nukkuminen ja lepäily voi aiheuttaa laiskuuden tunnetta.

Ravinto on terveyden ja hyvinvoinnin lähde

Ravinnon tärkein tehtävä on ravita sinun kehoasi ja auttaa uusiutuvia solujasi rakentumaan vahvoiksi. Ravinto vaikuttaa myös sinun aivojesi toimintaan. Kun sinä valitset arkiravintosi terveytesi ja hyvinvointisi perusteella, sinun kehosi voi paremmin ja olet useammin tasapainoinen.

Luonnonmukaisesti ja lähellä tuotettu ravinto on ekologinen, puhdas, ravitseva ja maukas valinta. Sinun kehosi kiittää, kun valitset aina mahdollisimman laadukkaan ja luonnonmukaisen vaihtoehdon. Jos valinta tuntuu hetkessä kalliilta, luonnonmukainen valinta palkitsee sinut myöhemmin tasapainoisempana olona. Sairastut harvemmin, paranet nopeammin ja tunnet jaksavasi paremmin.

Kaikki muutos, mikä teollisesti tehdään luonnolliseen ravintoon, tekee ravinnosta huonompaa. Pitkälle jalostetut ja varsinkin keinotekoisesti valmistetut elintarvikkeet kuten makeiset, ovat haitaksi terveydellesi ja tasapainollesi. Sinun kehosi tarvitsee luonnonmukaisia hyvälaatuisia rasvoja, joista tärkeimpänä voidaan länsimaisessa ravintokulttuurissa pitää omega-3-kalaöljyjä. Kaikki piilorasva on haitallista, joten valitse ravintoosi luonnollisessa ja mahdollisimman alkuperäisessä muodossaan oleva näkyvä rasva.

Juo päivittäin runsaasti vettä ja huolehdi riittävästä mineraalien saannista. Kehomme koostuu suurimmaksi osaksi vedestä. Mitä enemmän lihaksia sinulla on, sitä enemmän tarvitset vettä. Puhdasta vettä olisi hyvä juoda joka päivä vähintään 2 litraa. Jokaista liikunnallista tuntia kohti keho tarvitsee lisää noin litran vettä. Liiallinen puhtaan veden juonti on kuitenkin haitaksi, sillä juomiseen liittyy aina kehon mineraali- ja suolatasapaino, jota vesi ja makeat juomat laimentavat. Diureettisia vaikutuksia on kahvilla, teellä ja alkoholijuomilla, joten ne puolestaan poistavat kehosta nestettä ja ovat
siten haitallisia. Kun lisäät puhtaaseen veteen sopivan maun antavasti käsittelemätöntä meri- tai vuorisuolaa, saat luonnon halvimman lääkkeen.

Elämään sopiva määrä rasitusta ja kuormitusta

Jos olet tottunut paahtamaan vauhdilla elämässäsi eteenpäin, tasapainoisen kuormituksen tunnistaminen voi olla haasteellista. Erityisesti hyvin päämäärätietoiset ja täydellisyyden tavoitteluun taipuvaiset ihmiset saattavat pitkään kuormittaa itseään liikaa. Sopiva työmäärä mahdollistaa sinun tasapainoisuutesi. Liian vähäinen ja kauan kestävä mielen rasituksen ja kehon kuormituksen puute on myös haitaksi.

Kun ryhdyt mielelläsi päivän askareisiisi, sinä olet tyytyväinen tai jopa onnellinen elämäntilanteeseesi tällä hetkellä. Vaikka aina ei kaikkiin päivän tehtäviin jaksaisi innostua, mitä useammin jaksat innostua askareistasi, sitä tasapainoisemmin sinä pystyt päiväsi viettämään. Siksi sinun kannattaa välillä miettiä, mitä haluat päiväsi aikana tehdä.

Hengitä syvään ja rauhallisesti

Syvä ja rauhallinen hengitys kuuluu hyvään palautumiseen. Kun pysähdyt ja hiljennyt kunnolla lepäämään, myös hengityksesi muuttuu syvemmäksi ja rauhallisemmaksi. Syvä ja rauhallinen hengitys mahdollistavat paremman tasapainon kehollesi. Hengityksesi kuuntelu voi riittää kertomaan sinulle, tarvitsetko lepoa vai lisää vauhtia.

Liikunta on tärkeää

Liikunta näyttelee tutkitusti keskeistä roolia ihmisen hyvinvoinnissa. Sekä kehon että mielen terveys tarvitsevat yksilöllisesti sopivaa ja kuormittavaa liikuntaa. Mikäli harrastat itsellesi sopivaa liikuntaa riittävän määrän, se vahvistaa keho-mielesi tasapainoa. Liian vähäinen liikunta ei tuo terveyshyötyjä. Sopivan kuormittava liikunta parantaa sekä kuntoa että terveyttä. Jani suosittelee kevyttä ja monipuolista liikuntaa 3-kertainen määrä tehokkaaseen (hengästyttävään) liikuntaan nähden. Tehokasta olisi hyvä olla 1–3 kertaa viikossa.

Mitä enemmän tulee ikää, sitä tärkeämmäksi myös lihaskunnon harjoittaminen tulee osana liikuntaa. Lihaskuntoa voi harjoittaa luonnollisesti monella tavalla, eikä siihen välttämättä tarvita kuntosalia. Metsä on mitä parhain lihaskunnon harjoittamiseen. Kestävyyskunto on kuitenkin suoraan yhteydessä hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyskuntoon.

Liikunnan harrastaminen terveyskunnon ylläpitämiseksi on koko elämän kestävä prosessi. Siksi on tärkeää, että liikunnan kokee aidosti mielekkäänä. Mikään ei saisi lopettaa liikunnan säännöllistä harrastamista, sillä terveyttä heikentävät vaikutukset liikunnan puutteesta alkavat hyvin nopeasti säännöllisen liikkumisen loputtua. Näe vaivaa mielekkään liikunnan löytämiseksi. Opettele rakastamaan liikuntaa, sillä se mitä rakastat, tekee sinusta vahvemman ja paremman ihmisen.

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

0 thoughts on “Jani Lakasen mietteitä”

  1. Lakasen kirja on upea oppitarina, joka voi inspiroida kaikenikäisiä lukijoita. Lakanen itse lukee paljon.

  2. Mukana on runsaasti yksityiskohtia Lakasen harjoituksista, kisavalmistautumisista ja -suorituksista.

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2017 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.